Kawa – wróg czy przyjaciel?

Coffee-Time

Zarzuca jej się że wypłukuje wapń z kości a także magnez z organizmu. Stwierdzono że powoduje palpitacje serca, odwadnia, uzależnia i truje a wypita wieczorem nie pozwala zasnąć. Aktualne badania poświęcone właściwościom kawy, pokazują że kawa pita w umiarkowanych ilościach i o rozsądnych porach jest zdrowa.

Choć odkryli ją Arabowie to Polak wprowadził ją na europejskie salony. Jerzy Kulczycki – żołnierz Jana III Sobieskiego zabrał worki z kawą z porzuconych tureckich taborów. Otworzył w Wiedniu pierwszą jadłodajnie serwującą ten napój. Pito ją wtedy bez fusów za to z mlekiem i cukrem – tzw. sposobem Kulczyckiego.

Choć kawa jest czarna, to kofeina jest białą substancją o gorzkawym smaku. Kofeina pobudza układ oddechowy, stymuluje krążenie, wzmacnia serce i wydolność mięśni, obniża napięcie mięśni (uczucie rozluźnienia)  i poprawia koncentrację.

Ach ten zapach

W kawie znajduje się około 700 różnych olejków zapachowych. Jej aromat działa na nas bardziej niż smak. Kawa mielona traci aromat po godzinie, napar kawowy w ciągu kilkunastu minut.

Właściwości kawy

Kawa podnosi poziom cholesterolu we krwi, podnosi również ciśnienie tętnicze(na krótko). Dlatego też osoby z hipercholesterolemią i nadciśnieniem muszą na nią uważać (ale bez przesady, 2-3 filiżanki/ dziennie wam nie zaszkodzą). Rejestruje się również osobniczą zmienność reakcji na kawę. Jedni nie mogą zasnąć po kawie wypitej w południe, inni pijąc kawę wieczorem śpią w najlepsze.

Ile filiżanek kawy można wypić w ciągu dnia?

Picie 3 – 4 filiżanek dziennie zawierających 300-400 mg kofeiny zmniejszają prawdopodobieństwo śmierci z powodu chorób sercowo-naczyniowych. Dzieje się tak ponieważ kawa zawiera wiele substancji przeciwzapalnych i przeciwutleniających, które chronią naczynia krwionośne przed miażdżycą.  Ponadto kawoszki rzadziej zapadają na nowotwory macicy, kofeina stumuluje również wzrost mieszków włosowych u łysiejących panów.

Kobiety w ciąży i karmiące również mogą pić kawę (2 filiżanki dziennie). Najlepiej pić kawę po śniadaniu. Kawa zmniejsza wrażliwość organizmu na insulinę, pita na czczo gdy za chwilę coś zjemy, powoduje gwałtowny wzrost poziomu cukru we krwi po jedzeniu.

Kaloryczność kawy.

Sama kawa to zaledwie 2 kcal\100g – prawdziwy napój typu light! Pita na zimno z lodami, słodkim syropem, likierem i posypką z czekolady może mieć nawet 400 – 500 kalorii – to więcej niż Big Mac!!!

Jeżeli więc lubimy kawę, najlepiej pijmy ją z mlekiem 1-2% pasteryzowanym w niskiej temperaturze (zachowuje prawie wszystkie właściwości mleka prosto od krowy). Unikajmy śmietanek i mleka skondensowanego, słodzonego jako dodatku do kawy.

Zawartość kofeiny w różnych produktach;

  • kawa parzona – filiżanka 190 ml – 85 mg
  • kawa rozpuszczalna – filiżanka 190 ml – 75 mg
  • herbata parzona – filiżanka 190 ml – 50 mg
  • napoje typu coca-cola 250 ml – 8-53mg
  • napoje energetyzujące 250 ml – 28-87 mg
  • czekolada, tabliczka 100 g – 11-71mg

Jaką kawę kupować a jakiej nie?

  • unikajmy gotowców typu saszetka ,, 3 w 1″
  • kupujmy kawę w ziarnach i mielmy tuż przed parzeniem
  • uprawia się głównie dwa gatunki kawy: Arabikę i Robustę
  • kupujmy Arabikę jest lepsza od tańszej o 30% Robusty
  • popularne Mokate Cappuccino z półek sklepowych ma tylko 3% kawy i 400 kcal/100 g
  • do parzenia kawy nigdy nie stosuj wrzątku a wodę w temp. 85-90 stopni C
  • unikaj kawy bezkofeinowej, żeby wypłukać z kawy kofeinę używa się masy chemicznych substancji

Bibliografia

1. Czy wiesz co jesz? Bosadzka K. Kozłowska-Wojciechowska M. Wyd. Publicat. Poznań 2011

Reklamy

6 myśli nt. „Kawa – wróg czy przyjaciel?

  1. Pingback: Kawa w ciąży (nie)szkodliwa? | smakimacierzynstwa.pl

  2. Dobry pomysł, na razie pije cały czas rozpuszczalną, ale chciałbym zainwestować w ekspres 😛 niestety porządny to koszt rzędu 2000 zł :/ bardzo ciekawy artykuł, wiele się można dowiedzieć 🙂

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s