Test ocenia zdolności wzrokowo-przestrzenne, konstrukcyjne, funkcje wykonawcze i myślenie abstrakcyjno-pojęciowe.
Kryteria oceny Testu Rysowania Zegara według Sunderlanda i wsp.
10–6 pkt.: rysowanie całego zegara jest zasadniczo poprawne
– 10 pkt.: wskazówki na właściwych pozycjach, np. wskazówka godzinowa zbliża się do godziny 3
– 9 pkt.: drobne pomyłki w położeniu wskazówek
– 8 pkt.: wyraźne błędy w położeniu wskazówek
– 7 pkt.: wskazówki zdecydowanie źle położone
– 6 pkt.: niewłaściwe użycie wskazówek, np. oznaczenie wskazywanego czasu cyfrowo lub zakreślenie godzin, mimo powtarzania instrukcji
5–1 pkt.: rysowanie tarczy zegara (koła i cyfry) jest zaburzone
– 5 pkt.: grupowanie cyfr po jednej stronie zegara lub ich odwracanie
– 4 pkt.: dalsze zaburzenie sekwencji cyfr; zegar traci integralność – brakuje cyfr lub są poza tarczą
– 3 pkt.: tarcza i cyfry nie są ze sobą związane; brak wskazówek
– 2 pkt.: rysunek wskazuje, że coś z instrukcji zostało zrozumiane, ale bardzo słabo przypomina zegar
– 1 pkt: próba rysowania zegara nie zostaje podjęta albo wyniku nie można zinterpretować